Vóór 2018 gaven we elkaar de schuld van een vertraging

Interview Martijn de Gier, terminalmanager van Vopak

Leestijd:
3 minuten

Interview Slepers, loodsen, sluisplanners, terminalmanagers: ze ergerden zich vóór 2018 vaak aan inefficiënte processen in de haven. Door onder andere slechte onderlinge afstemming ontstonden vertragingen. Dankzij het Port Performance Programma gingen ze in 2018 maandelijks om tafel zitten. Dat resulteerde in circa tien concrete ‘interventies’, veel meer begrip en in een aanmerkelijk betere sfeer. Een interview met één van de aanjagers: Martijn de Gier, terminalmanager van Vopak.

‘Eén van onze maatregelen is dat we nu vierenhalf uur van tevoren aan alle partijen laten weten dat een schip vertrekt.’

Zodra een schip klaar is bij de terminal, is het in ieders belang dat het zo snel mogelijk de haven verlaat. Daarbij start een keten aan partijen die van elkaar afhankelijk zijn: de terminal, de slepers, de loodsen, de bootmannen en vletterlieden (die schepen vastmaken en ‘losgooien’ en begeleiden in de haven en bij de sluizen) en natuurlijk Port of Amsterdam. Dat leidde vroeger regelmatig tot ergernissen en vertragingen. Martijn de Gier van Vopak was één van degenen die zich hier vaak druk over maakte. In 2017 gingen alle partijen daarom op initiatief van ORAM (de ondernemersvereniging) en Port of Amsterdam bij elkaar zitten, elke maand opnieuw. Vanaf 1 januari 2018 ging dit Port Performance Programma serieus aan de slag om de processen te verbeteren. Al na een jaar zijn er duidelijke verbeteringen, vindt de manager van de relatief nieuwe – sinds 2011 – terminal van Vopak, waar benzine- en dieselcomponenten worden opgeslagen en ‘geblend’.

Martijn, jij was in 2018 een van de drie finalisten voor de nationale titel Plant Manager of the Year. Zit processen verbeteren jou in het bloed?

‘Haha. Niet dat ik als klein kind al de processen in het ouderlijk huis aan het verbeteren was. Maar ik ben inderdaad afgestudeerd in procesverbetering bij Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. En hier op de Vopak-terminal ben ik iedere dag met mijn topteam bezig om weer een beetje beter te worden. We hebben daar zelfs een verbeterruimte met verbetertafel voor ingericht. Onze ambitie is om de beste terminal in onze markt te zijn. Dat draait om goede en flexibele infrastructuur, veilige en robuuste processen, een perfecte service naar de klant en vooral je cultuur op orde hebben. Voor verbeteringen op al die terreinen komen hier regelmatig delegaties van andere bedrijven kijken.’

Jullie slaan veel verschillende benzine- en dieselcomponenten op in Amsterdam. Wat valt er op dat gebied te verbeteren voor de klant?

‘Het is niet alleen opslag, we blenden de brandstoffen ook tot de juiste verhouding. Daar hebben we hier mixers en rondpompsystemen voor. We moeten de klantwens heel goed snappen en we moeten leveren op het moment dat de klant dat wil. Veiligheid, snelheid, kwaliteit en voorspelbaarheid zijn voor onze klanten van groot belang, en dat alles met zo min mogelijk belasting voor onze omgeving.’

En op een gegeven moment dacht jij: intern heb ik alles op orde, nu de rest van de haven nog?

‘Sommige dingen liepen in de Amsterdamse haven inderdaad niet optimaal – overigens net als in andere havens waar ik gewerkt heb. Als een schip bij ons klaar was, moesten we soms veel te lang wachten voordat het kon vertrekken – en we daarna een ander schip konden aankoppelen. Iedereen gaf elkaar daarvan de schuld. Daarom waren wij heel blij met het Port Performance Programma waarmee Port of Amsterdam en ORAM in 2017 zijn begonnen. We zijn eerst met alle partijen bij elkaar gaan zitten samen met een onafhankelijke facilitator. Daar kwam alle onbegrip naar boven. De facilitator deed dat goed. Nadat we het erover eens waren wat vertraging precies inhield, zijn we vanaf 1 januari 2018 de vertragingen gaan meten, om van onderbuikgevoelens naar feiten te komen.’

Heeft dat binnen een jaar al tot concrete verbeteringen geleid?

Jazeker. We zijn elkaar veel beter gaan begrijpen. En we hebben het proces exact in kaart gebracht: dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Uit metingen bleek dat er drie brokken van oorzaken voor de vertragingen waren: sluiscongestie, de slepers en vertragingen bij terminals. We hebben tien ‘interventies’ bedacht om dat op te lossen. Een mooi voorbeeld is dat de slepers nu drie maanden extra capaciteit hebben, om te zien welke effecten dat heeft. Ook wij hebben zaken verbeterd. Als een schip bij ons klaar was, kwam het voor dat de kapitein nog niet wegwilde omdat hij nog proviand of brandstof wilde bunkeren, en daardoor onnodig capaciteit van anderen claimde. Eén van onze maatregelen is dat we nu vierenhalf uur van tevoren aan alle partijen laten weten dat een schip vertrekt. En we zorgen ervoor dat dat ook gebeurt.’

Al die partijen hebben toch verschillende belangen? Blijft dat niet schuren?

‘Uiteindelijk is er maar één partij die betaalt, en die dus bepaalt: dat is de klant.
Als een klant besluit dat hij de service in Rotterdam toch beter vindt, of Antwerpen goedkoper, dan zijn we die klant allemaal kwijt: de terminal, de slepers, de loodsen, Port of Amsterdam. We hebben een gezamenlijk belang. Daarom werken wij wat port performance betreft ook knettergoed samen met onze directe concurrenten.’

Is het Port Performance Programma nu klaar?

‘Nee, we hebben met zijn allen de smaak juist te pakken gekregen. En we moeten nog een aantal interventies voltooien. Dit Port Performance Programma gaat nooit meer stoppen, wat mij betreft. We blijven elke maand praten en zoeken naar verbeteringen.’

Gebeurt zoiets niet in alle grote zeehavens?

‘Niet dat ik weet. Amsterdam heeft er denk ik de juiste afmetingen voor. Iedereen kent iedereen, en we weten elkaar goed te vinden. We bellen elkaar gewoon, niemand voelt zich te groot of te goed voor iets. Dit hebben Port of Amsterdam en ORAM uitstekend opgezet.’

17.000 ton

Tweede leven plastics

935 TJ